onsdag 15. januar 2020

Vazelina Bilopphøggers

av Robert Wood
Det var morsomt å skrive manusene til Vazelina Bilopphøggers. Fortellingene ble tegnet av Tommy Sydsæter og ble opprinnelig utgitt i tegneserien Humor og Kanari.

Jeg leste alt som fantes om bandet og forsøkte å sette meg inn i det som kjennetegnet personlighetene. Musikken til bandet hadde jeg i platesamlingen  slik at tekstene var velkjente. Etter min mening er fortellingene om høggerne ganske originale, men som alle tegneserieforfattere hentet jeg ideer fra flere kilder. I fortellingen En skrue løs hentet jeg inspirasjon fra Onkel Skrues første ti-øring. Tommy tegnet fantastisk, og det var (og er) en kick å se bildene jeg hadde hatt i hodet ble omgjort til helsprø tegninger på papir.


"De fantastiske tegneseriene med Vazelina Bilopphøggers" til Tommy Sydsæter og Dag E. Kolstad kommer på markedet i februar 2020. Som det framgår av brødteksten har ingen av mine manus kommet med da Tommy og Dag har fokusert på egenproduksjon. Derimot kan tegneseriesamlere lese flere Vazelina fortellinger, blant annet mine, i serieheftet Humor og Kanari. Disse finner du i bruktbutikker og sannsynligvis på Facebooks Kjøp og Salg tegneserier.

En skrue løs 


Som tittelen tilsier er det ikke bare Høggern som har en skrue løs. Dobbeltbetydningen i ordet "skrue" vil enhver Donaldist forbinde med Onkel Skrue. Skruen som Høggern oppbevarer i en glasskuppel er en parallell til Onkel Skrues første ti-øring. Tollef og Bæla har dobbeltrollene som Magica fra Tryll. Høggern er imidlertid ikke så overtroisk som verdens rikeste and. 

Det høgger i sjela


Enhver har vel opplevd at man går lei av jobben og vil forsøke seg på noe nytt. I denne fortellingen er det en viss likhet mellom Høggern og inspektør Clouseau. Begge kan gå på vannet fordi de ikke vet at de kan synke. Skjebnen tillater ikke at Høggern kan feile, uansett hva som skjer.

Tollef's onde plan


Tollef har oppfunnet et vidundermiddel som oppløser metall. Og med følgende ord til Bæla er plottet klart: - Jeg, Tollef Talbot, har funnet opp et rustfjerningsmiddel som fjerner rust… og konkurrenter!

Det spøker på Brøttet


Tollef, den gamle fienden til Høggerne drømmer om full kontroll over bilmarkedet. Sammen med sin hjernedøde assistent Bæla kler de seg ut som spøkelser og hjemsøker Brøttet.

Buffalo Bedford



Alle har en onkel i Junaiten. Og onkel Buffalo Bedford hørtes veldig amerikansk ut. Jeg kunne ikke dy meg og kombinerte navnene Buffalo og Bedford. Jeg oppfattet det som komisk å ha et etternavn knyttet til britiske rustholker. Buffalo Bedford har reist til gamlelandet i håp om å treffe en tidligere eksosrype.

Høggern forelsker seg



Sterkest i livet er kjærligheten. Hva gjør man ikke for å oppleve kjærligheten? Verdenslitteraturen er fylt av forelskelse. Så hvorfor skulle ikke Høggern forelske seg?

Elgjakta



Elgjakta er en blodig fortelling. En rute som viser at den stakkars elgen fikk en kule i pannebrusken, måtte omtegnes. Direkte død og blod var stort sett fy-fy den gangen.

Høydeskrekk



Hvordan løsne en knute på tråden drepende høyt, høyt oppe på en kran når man har høydeskrekk? Jo, man trekker tennplugger om hvem som må klatre opp.

Vazelina Bilopphøggers epoke er over, men reisen var morsom!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar